Moje książki

WIDOKI (2024, powieść)

Beskidy, boomersi i milenialsi. W eleganckim domu rodziców Anna i Filip urządzają kolację dla znajomych. Goście wymieniają plotki, opowiadają o swoich planach i sukcesach. Spod niezobowiązującej konwersacji szybko zaczynają przebłyskiwać sprawy o wiele poważniejsze – problemy osobiste, kompleksy i uprzedzenia. Dają o sobie znać odziedziczone nawyki i przywileje. Rozmowa przy stole staje się okazją do pokoleniowych podsumowań. Jaki jest stosunek zgromadzonych do tzw. etosu inteligenckiego, do literatury, polityki i samego zjawiska elitarności? Czy inteligencja z Krakowa różni się od tej z Warszawy? I czy to w ogóle jeszcze jest inteligencja?

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa M.

Książka napisana w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


POMYŁKA (2019, zbiór opowiadań/powieść)

Nagroda Literacka im. Marka Nowakowskiego 2020
Książka powstała dzięki stypendium „Młoda Polska”

„Gdy porzuciliśmy już niemal wszystkie nadzieje; gdy samych siebie gotowi byliśmy przekonywać, że może naprawdę nie da się nas opowiedzieć (bo tacy jesteśmy wspaniali albo tacy nijacy); gdy przestaliśmy już czytać, co piszą nasi rówieśni; gdy zaczęliśmy się mościć w beznadziei wiecznego braku samoświadomości – wtedy właśnie, w przededniu epidemii, która i tak ponoć wszystko wywróci do góry nogami, dostaliśmy wreszcie tę opowieść, upragnioną, wyczekaną, tę, w której istnienie prawie zwątpiliśmy. Dostaliśmy wreszcie naszą pokoleniową powieść. Nosi tytuł «Pomyłka»”

Kamil Suskiewicz, „Pismo SUMA”

Książka wydana nakładem Wydawnictwa Benedyktynów w Tyńcu w serii Biblioteka Christianitas.

JADWIGA (2015, esej)

Nagroda Literacka „Skrzydła Dedala” 2016

„W intymnej, religijnej medytacji (bo tym w gruncie rzeczy jest jej książka) Marta Kwaśnicka próbuje zrozumieć tę podwójną naturę królowej. Choć portret świętej kreśli delikatnymi pociągnięciami pióra, nie pisze hagiografii. Wprost przeciwnie: doskonale wyczuwa dramatyzm jej życiorysu. Nie ocierając się o kicz, używa niekiedy środków iście teatralnych.”

Agnieszka Sabor, „Tygodnik Powszechny”

„Pisarka zachowuje wyważone proporcje pomiędzy analizą źródeł, wykładem z historii sztuki oraz opisem własnego doświadczenia. Wydawałoby się, że łatwo zmienia wątki, a jednak nie ma tu nic zbędnego, rozwadniającego uwagę. Esej z natury jest formą zuchwałą, skłaniającą do samozachwytu, także stylistycznego. Kwaśnicka uzbroiła się w pokorę. Kiedy pisze o swoim życiu, to jest szczera, ale jednocześnie zachowuje kulturalną powściągliwość.”

Marcin Kube, „Rzeczpospolita”

Książka wydana nakładem Wydawnictwa Teologii Politycznej.


KREW Z MLEKIEM (2014 – zbiór esejów)

Nagroda Literacka IDENTITAS 2015
Nagroda Literacka Czterech Kolumn 2015

„Eseje Marty Kwaśnickiej to wyrafinowane połączenie intelektu z namiętnością, dojrzałości w formułowaniu sądów z młodzieńczym zachwytem. Lekturze towarzyszą zazdrość i wdzięczność, że ktoś z kopalni literatury i sztuki wydobył dla nas diamenty, przy okazji upominając się o polskość oraz kobiecą wrażliwość.”

Agnieszka Warnke, Culture.pl

„Oto objawił się niezwykły talent eseistyczny, talent potężny i subtelny zarazem. Onieśmielająca erudycja pozwalająca autorce swobodnie poruszać się po wielkich przestrzeniach światowej kultury, a zarazem przyciszony głos targanej wątpliwościami młodej kobiety pytającej o swoje miejsce w brutalnym świecie mężczyzn, o sens pisania, dzielenia się swoją wrażliwością i osobnością. O namiętność i jej pomieszanie z życiem duchowym, mistycznym, o acedię wreszcie.”

Andrzej Horubała

Książka wydana nakładem Wydawnictwa Teologii Politycznej.

ANDRZEJ KIJOWSKI – MIT KRYTYKA (monograficzny wstęp do książki, 2020)

Szkic zamieszczony w książce „Dzieje literatury pozbawionej sankcji” (vol. 1). Tom jest zbiorem szkiców Andrzeja Kijowskiego, został wydany nakładem Instytutu Literatury w Krakowie w 2020 roku.

„Mimo przedwczesnej śmierci Dedal pozostawił po sobie dorobek bardzo zróżnicowany: scenariusze filmowe, powieści, teksty krytyczne, eseje popularyzujące literaturę, szkice religijne, tłumaczenia, dziennik. Została też figura samotnego intelektualisty, znakomitego stylisty, autora żarliwego, czasem błądzącego, owszem, ale zwykle na swój własny rachunek – i bez wątpienia to ten mit jest dzisiaj najważniejszym dziedzictwem Andrzeja Kijowskiego.”

(fragment)